Kilka sekund wystarczy, aby zrobić dobre lub złe pierwsze wrażenie. Czemu inaczej miałoby być z CV?
Na początku krótkie przypomnienie, że jeśli niecierpliwisz się bo parę dni temu wysłałeś CV i nikt się nie odzywa to postaraj się nie frustrować, rekruter prawdopodobnie nie widział go jeszcze na oczy. Prowadzi równolegle kilka, a prędzej kilkanaście lub kilkadziesiąt procesów rekrutacyjnych, a i przeglądanie CV nie jest jego głównym zajęciem. Piszę o tym szerzej w tekście: Wysłałem CV trzy dni temu. Dlaczego nikt się nie odzywa chociaż spełniam oczekiwania z ogłoszenia? Interakcja z kandydatami to najbardziej wdzięczna część naszej pracy, ale zdecydowanie nie największa.
Natomiast jeśli chcesz mieć pewność, że kiedy twój życiorys trafi w końcu przed oczy rekrutera, ten bez wahania wykręci twój numer, proszę, używaj słów kluczy.
Słowa Klucze w CV. Lustrzane odbicie ogłoszenia
Punktem wyjścia dla osoby, która czyta życiorysy jest opis stanowiska, który uprzednio omówiła z managerem zatrudniającym. Opis ten powinien być również punktem wyjścia dla kandydata. Pisząc CV, formułuj je tak, aby uwypyklić wszystko, co zbieżne z treścią konkretnego ogłoszenia chociaż będzie to wymagało większego wysiłku ponieważ oznacza tyle, że nie użyjemy tego samego CV wszędzie.
W ogłoszeniu poszukiwany jest pracownik, który ma umiejętność zarządzania projektem, analitycznego myślenia i doświadczenie w implementowaniu nowych rozwiązań?
Niech w Twoim CV pojawią się te hasła: project management, zarządzanie projektem, projekt, PRINCE, metodyka, koordynowanie projektu, implementacja, wdrożenie, analityczne, analityk, analiza.
Niech większa część CV opływa w słowa wyraźnie korespondujące z opisem stanowiska, resztę należy okroić, albo zupełnie wyrzucić. W końcu CV to nie kontrola na lotnisku.
Słowa Klucze w profilu na LinkedIn
Nawet gdy nie szukasz aktywnie pracy to może się zdarzyć, że ona będzie szukać ciebie. Jeżeli posiadasz konto na LinkedIn to być może nawet zdarzyło ci się już być kontaktowanym przez head hunterów. Może miałeś też okazję spostrzec, że nie zawsze ich propozycje są zgodne z tym, jak chciałbyś rozwijać swoją karierę. Powodem może być to, że twój profil jest ogólny i pozbawiony dobrze dopasowanych słów kluczy, które jasno określiłyby kim jesteś i co może cię zainteresować. Kiedy rekruter, head hunter czy researcher szuka potencjalnych kandydatów pod prowadzony przez siebie projekt na Linkedin to słowo kluczowe znajdujące się w tytule stanowiska lub w treści profilu jest jednym z głównych filtrów wyszukiwania. Aby zminimalizować ryzyko niedopasowanych wiadomości i jednocześnie zwiększyć szanse na wartościową propozycję kontaktu, postaraj się budować twój profil świadomie, z użyciem konkretnych określeń, z którymi chcesz wiązać zawodową przyszłość.
Mówi się że kiedyś rekruterów zastąpią roboty. Nie wydaje mi się to w pełni możliwe, ale z pewnością poziom automatyzacji procesów związanych z pozyskiwaniem talentów rośnie nieustająco dlatego jeśli możesz mieć wpływ na to, aby dać się znaleźć właściwym ludziom, czemu miałbyś z tego nie skorzystać?